Autoblog besteedt aandacht aan Lancer 2000 Turbo

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Autoblog besteedt aandacht aan Lancer 2000 Turbo

Bericht  graafie op zo 26 apr 2015, 23:22

Klassieker: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo



Een fantastisch klassiek kanon, waarmee je wel móest bumperkleven met zijn type-aanduiding in spiegelbeeld op de voorspoiler:

De Mitsubishi Lancer 2000 Turbo.

Ontwikkeld door ene Tatsuhiko Kuwabara en collega Kenji Morisaki kan deze vergeten semi-sleeper alleen maar uit Japan komen,
maar was daar gek genoeg nooit leverbaar.
Een beetje alsof de vis op Urk op is.
In Europa gelukkig wel te bestellen, maar hij bleef zeldzaam want er werden maar 1250 Turbo’s geproduceerd.
Leverbaar tussen 1982 en 1984 werden er zo’n honderd verkocht in ons land, waarvan er nu nog maar een handvol rondrijden.

Geen doorsnee Japannertje dus, maar hoogst exclusief en de sterkste in serie geproduceerde Mitsubishi in de vroege jaren tachtig.
In feite de voorloper van de latere Evo’s; een meer dan goed begin. En zeker geen half werk.
Dat kon ook niet want de top Lancer kostte destijds een slordige 38.000 gulden.
Dat was het dubbele van wat het meest luxe type, de 1600 GSR, kostte.
Daar kreeg je dan wel twee keer zoveel vermogen voor, 170 PK om precies te zijn, dus een eerlijke deal was het wel.

Met een gewicht van maar net iets meer dan een ton, achterwielaandrijving en door het volledig ontbreken van bemoeizuchtige en betweterige elektronica zorgden die 170 turbopaarden voor serieus en verslavend rijplezier.
Bovendien met meer dan voldoende praktische gebruiksmogelijkheden: vier deuren en genoeg binnenruimte, een grote kofferbak en als je perse wilde kon er zelfs een trekhaak onder.
Want puur hedonistisch rijplezier was natuurlijk niet voldoende als verkoopargument in het doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg-Nederland, toen ook al in crisis.

Hij kon nog enigszins verantwoord worden door duidelijk zichtbaar praktisch gemak.
Daar slaagde Mitsubishi wonderwel in.
Een strakke sedan met onderscheidende, maar geen overdadige features als een voor- en achterspoiler, lichtmetalen velgen, een zwarte grill en de kenmerkende oranje striping in bumpers en stootlijsten.

Schitterend en vooral erg clean.
Een eerlijke combinatie met zijn prestatiepotentieel, zelfs tegenwoordig nog.
Veel ingetogener ook dan zijn offspring, de Evo’s.
Daar straalt de brutaliteit en het misbaar vanaf, als van boze pubers.


Dat is ook een genenkwestie, precies zoals de Turbo zijn DNA doorgaf aan de volgende negen generaties Evo.
Die maakten namelijk allemaal gebruik van dezelfde basis: het 4G63T-blok uit de 2000 Turbo.
Uiteraard aangepast en doorontwikkeld maar de knal-Lancer was in die zin wel degelijk de voorloper van het succesvolle Evo-concept. Het kon slechter.

Zoals de kleurkeuze, die was uiterst beperkt: zwart of wit.
Hij smoelde echter heerlijk in beide tinten dus kop of munt dan maar. Of je liet je vrouw kiezen, iedereen blij.
Maar jij vooral: de turbo fluitend naar een top van net over de tweehonderd km/u, zijn acceleratie van nul tot honderd in dik zeven seconden, zijn makkelijk op te roepen overstuur en zijn koppel van 245 Nm dat schakellui rijden ook nog mogelijk maakte.
Dat was dan weer prettiger voor je schoonmoeder, onvermoeibaar kwebbelend naast je op de voorstoel.
Haar viel al die ingetogen sportiviteit niet eens op want het interieur was niet veel anders dan in de mindere Lancers.

Er zat wel een turbometer in maar die zat in de middenconsole en ging grotendeels schuil achter je knie.
Verder een vierspaaks bijna-sportstuur maar dat was het dan ook wel.
Geen sportstoelen of exotische materialen her en der, gewoon het nogal vierkante plastic met knoppen en schuiven zoals dat in de eighties in de mode was.
Herkenbaar, bruikbaar van vorm en nog mijlenver af van het hysterisch gillende overdesign van sommige modellen van nu.
Toen was het zwart of wit en rechtlijnig. Lekker duidelijk, dat wel.

Dat zijn de hedendaagse prijzen in ieder geval niet, want moeilijk te bepalen.
Van het handjevol dat er nog over is moet er maar net een beschikbaar komen.
En dan zal het nog van de staat en de originaliteit afhangen.
Wat de echte liefhebber ervoor over heeft dus, dat is de juiste prijs.
Ook onderdelen zijn schaars en daarom vaak kostbaar. Het maakt hem alleen maar exclusiever.

Zo heeft het illustere Japanse duo iets heel bijzonders neergezet dat nog steeds van waarde is.
Toch weer heel anders dan de verbale diarree van ons eigen hoogbegaafde duo Geer en Goor.
Vast wel leuk bedoeld, maar waarschijnlijk meer iets voor je schoonmoeder.
Zet haar en je vrouw voor de tv, kun je zelf nog een rondje planken op een mooie zomeravond.
Ik wil mee!


http://www.autoblog.nl/nieuws/klassieker-mitsubishi-lancer-2000-turbo-75518

_________________
If you did'nt drive a Celeste, you did'nt live.

Just drive thil there is nothing left to drive in

graafie
Admin

Man Leeftijd : 27
Woonplaats : Zwolle

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

Re: Autoblog besteedt aandacht aan Lancer 2000 Turbo

Bericht  BlueThunder op ma 27 apr 2015, 06:43

blijven mooie bakken! Kan niet wachten die van Johnny nog eens te bekijken Cool

BlueThunder
Most wanted / Ervaring spreekt

Man Leeftijd : 36
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum