40 Jaar Mitsubishi

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

40 Jaar Mitsubishi

Bericht  graafie op do 29 mei 2014, 21:26

Genève, 4 maart 2014
MITSUBISHI MOTORS
40 jaar aanwezigheid in Europa - de referentiemarkt.

Net als op het autosalon van Brussel in januari viert Mitsubishi Motors ook op het autosalon van
Genève 2014 veertig jaar aanwezigheid in Europa, een van de meest strategische markten ter
wereld.
Van de voorstelling van het merk op het autosalon van Londen in 1974 tot de lancering van
de Outlander PHEV, de uiterst innovatieve oplaadbare hybridewagen van het merk, in 2014.
Mitsubishi gaat internationaal.

...Toegegeven, in een beperkt aantal Europese landen reden al eerder Mitsubishi's rond, meer
bepaald in Spanje (1956) en Griekenland (1963), en vanaf februari 1970 begon Mitsubishi zijn wagens echt te exporteren naar Europa.
Dat gebeurde in het kader van een exclusief contract tussen
Mitsubishi Heavy Industries Co. (MHI) en Chrysler Corporation.
Dat contract voorzag dat MHI
(1) zich moest afscheiden van zijn reeds bestaande autoafdeling en
(2) samen met Chrysler de entiteit 'Mitsubishi Motors Corporation' (MMC) zou oprichten.

In mei 1971 sloten Mitsubishi Motors Corporation en Chrysler International N.V. een nieuwe
overeenkomst af voor de distributie van Mitsubishi-modellen via het internationale verdeler netwerk van Chrysler
(behalve Japan, de Verenigde Staten en Canada).
Vanaf september 1971 werd MMC een joint venture, die voor 85% in handen was van MHI en voor 15% in handen van
Chrysler Corporation.

Autosalon van Londen 1974.
Door de beperkingen die het akkoord oplegde, bleef de verkoop van Mitsubishi Motors erg beperkt in
Europa (4.861 exemplaren tussen 1971 en 1975) terwijl andere Japanse constructeurs in dezelfde
periode pijlsnel vooruitgang boekten, van 16.458 exemplaren in 1965 tot 126.275 exemplaren in 1970
en zelfs 528.486 exemplaren in 1975.

Uiteindelijk ondertekenden MMC en Chrysler International in 1974 een akkoord dat MMC de
mogelijkheid gaf om zijn eigen verkoop- en marketingactiviteiten te ontwikkelen in Europa.
Van toen af werden de distributierechten toegekend aan onafhankelijke ondernemingen, eerst in
België en Luxemburg (augustus 1974) en enkele weken later ook in Nederland en het Verenigd
Koninkrijk, het land waar het merk in oktober van datzelfde jaar zijn officiële Europese lancering zou
vieren op het autosalon van Londen.

De modellen Lancer en Galant waren allebei aanwezig op dat uiterst belangrijke salon.
Vanaf 1975 werden ze in de betreffende landen gecommercialiseerd, nadat ze ook op de salons van Brussel en
Amsterdam (AutoRAI) heel wat bijval hadden geoogst.
Daarna maakten ze progressief hun intrede op de andere Europese markten, of die nu geopend
werden voor Japanse import (zoals Duitsland in 1977) of onderworpen werden aan quota (zoals
Frankrijk in 1978).

In augustus 1982 liep het contract met Chrysler International af, maar intussen had MMC in 1977 al
een eerste verbindingskantoor geopend in Rotterdam, dat later zou uitgroeien tot de huidige
maatschappelijke zetel van Mitsubishi Motors B.V. in Nederland.

Brede waaier aan activiteiten in Europa
Op veertig jaar tijd zag Mitsubishi Motors (exclusief Canter trucks) zijn verkoop in Europa exponentieel
stijgen, van enkele exemplaren in 1975 (vierlanden) tot 92.411 voertuigen in het afgelopen boekjaar,
verdeeld over de 34 landen die het commerciële territorium van MME momenteel telt (exclusief Rusland,
Oekraïne en Kazachstan).

De drie voornaamste markten binnen dat gebied zijn:
- Duitsland: 22.138 exemplaren
- het Verenigd Koninkrijk: 12.349 exemplaren
- Noorwegen: 5.697 exemplaren

Stuk voor stuk worden ze echter voorafgegaan door Rusland, met 80.000 verkochte exemplaren.
Binnen die enorme Russische markt hebben MMC en zijn lokale partner een pioniersrol gespeeld
door van Mitsubishi Motors een van de allereerste Aziatische constructeurs in Rusland te maken
(augustus 1991).
Een beslissing die bijzonder gunstig is gebleken, tot de markt in april 2007 het
commerciële territorium van Mitsubishi Motors Europe verliet om een autonome regio te worden.
Sinds 2009 wordt er voor de Russische markt geleverd door een joint venture van Mitsubishi
Corporation en de groep Rolf, die in 2012 samen met Mitsubishi Motors Corporation 'MMC Rus'
oprichtte.
In de loop van die veertig jaar heeft MMC ook zijn productieactiviteiten ontwikkeld, eerst in West-
Europa (met name in de oude NedCar-fabriek, die operationeel was van 1995 tot 2012) en later ook
in Rusland (via 'PCMA Rus', een joint venture opgericht met PSA Peugeot Citroën, waarvan de
productie in april 2010 van start ging).
MMC heeft zijn activiteiten bovendien uitgebreid met design (van 1989 tot 2009) en O&O (sinds
1989).

Buitenbeentje
Los van de subtiliteiten van zijn aanwezigheid in Europa in al die jaren (zie verder voor geschiedenis), is
Mitsubishi Motors altijd een buitenbeentje gebleven in de traditionele segmenten van de Europese
automarkt.
De constructeur is altijd blijven bouwen aan zijn imago van een Japans merk dat synoniem
was voor veiligheid, prestaties, betrouwbaarheid en originaliteit, met een sterke aanwezigheid in het
segment van de crossovers (Outlander, ASX), de SUV's (Pajero*) en de pick-ups (L200)…
Die positionering steunt rechtstreeks op de technologische innovaties van het merk, van zijn
rechtstreeks ingespoten benzinemotoren gelanceerd in 1995 tot de huidige 'Clean Diesel'-motoren,
van de ontwikkeling van echte elektrische wagens ('i-MiEV' in 2010) tot de creatie van
gewichtsverlagende oplossingen ('Global Small'-architectuur sinds 2012) en van de integratie van
actieve transmissiesystemen ('Dynamic 4' in 1987) tot de ultrageavanceerde vierwielaandrijvingen ('SAWC'
vanaf 2008), enz.

Ook veroverde het merk van bij het begin een sterke reputatie dankzij zijn schitterende resultaten in
de autosport (twaalf Dakar-zeges met de Pajero* en vijf keer Wereldkampioen Rally met de Lancer
Evolution, vier keer bij de piloten en een keer bij de constructeurs), en dat alles in een resoluut Europese geest.
*Montero in Spanje / Shogun in het Verenigd Koninkrijk

Referentiemarkt
Mitsubishi voorspelt in boekjaar 2013 opnieuw winst te boeken en een afzet van ruim 100.000
wagens per jaar te halen in de 34 landen van zijn commerciële territorium (excl. Rusland). Mitsubishi
Motors kijkt dan ook uit naar de volgende stap in zijn ontwikkeling in Europa...
…de moeilijkste van alle wereldwijde markten, met de meest veeleisende klanten, de strengste
wetgeving (veiligheid, emissies, enz.) en enkele van de meest getalenteerde concurrenten, eist
bovengemiddelde oplossingen. Europa is dan ook de referentiemarkt voor alle ernstige wereldwijde
spelers.
In die context zal MMC zijn positie van niet-massaconstructeur in Europa blijven verdedigen, door te
blijven steunen op zijn grootste troef, zijn technische expertise. Zo kunnen we al onze vaardigheden
blijven uitspelen en kunnen we voorrang geven aan onze winst en ons merkimago, eerder dan aan
ons verkoopvolume.
Die positionering wordt perfect geïllustreerd door vernieuwende wagens zoals de Outlander PHEV,
de oplaadbare hybride crossover die binnenkort op de markt komt en al zijn minstens even
innovatieve opvolgers voor de toekomst.
***

Mijlpalen van Mitsubishi in Europa
1956: commercialisering van de eerste Mitsubishi-modellen in Europa, meer bepaald in Spanje, en
vanaf 1963 ook in Griekenland.
1970: Mitsubishi Motors Corporation (MMC) bevestigt zijn aanwezigheid in Europa door de
ondertekening van een akkoord tussen Mitsubishi Heavy Industries Co. en Chrysler
Corporation.
1974: MMC krijgt van Chrysler de toelating om in Europa auto's te verkopen onder zijn eigen naam:
ð Augustus: ondertekening van een distributieovereenkomst, eerst met België en
Luxemburg, later ook met Nederland en het Verenigd Koninkrijk.
ð Oktober: officiële voorstelling aan het Europese publiek tijdens het autosalon van Earls
Count in Londen.
1975: Begin van de verkoop in die drie landen (Lancer en Galant)
1977: Oprichting van het eerste verbindingskantoor (Rotterdam, Nederland):
Eerste rallyzege in Europa (overwinning voor de Lancer in zijn categorie in de Rallye des 1000 Lacs).
1982: Einde van de distributieovereenkomst met Chrysler International S.A.
1985: Overdracht van het verbindingskantoor naar Frankfurt (Duitsland).
1989: Opening van het Europese onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in de buurt van Frankfurt
(Duitsland).
1991: Begin van de activiteiten in Rusland.
1993: Opening van de Europese maatschappelijke zetel voor verkoop en marketing (MMSE) in de
buurt van Amsterdam (Nederland).
1995: Voorstelling van de Carisma, het eerste model van MMC, dat speciaal voor de Europese
markt werd ontwikkeld (gemeenschappelijk platform met Volvo, gebouwd in de NedCar-fabriek).
2001: Mitsubishi Motors wordt volledig eigenaar van de NedCar-fabriek.
2004: Voorstelling van de Colt, die exclusief is bestemd voor de Europese markt (gemeenschappelijk
platform met DaimlerChrysler, gebouwd in de NedCar-fabriek).
De Colt ontvangt het gouden stuur ('Das Goldene Lenkrad') van het Duitse zondagsblad 'Bild
am Sonntag', verspreid door Axel Springer AG.
2005: Eerste partnerschap met PSA Peugeot Citroën (de Peugeot 4007 en Citroën C-Crosser zijn
afgeleid van de Outlander van de (2de generatie).
2007: Rusland wordt een autonome regio en scheidt zich af van het commerciële werkterrein van
Mitsubishi Motors Europe.
2009: Herstructurering van Mitsubishi Motors Europe.
2010: Productiestart in de fabriek van Kaluga in Rusland ('PCMA Rus', een joint venture die voor 70% in
handen is van PSA en voor 30% in handen van MMC)*.
Het Europese publiek maakt kennis met de i-MiEV, een kleine, zuiver elektrische
stadswagen.
2012: Verkoop van de NedCar-fabriek aan VDL Groep B.V. voor het symbolische bedrag van 1
euro ( met de garantie op jobbehoud).
MMC verwerft 9% van zijn Russische distributeur (in mei 2013 omgedoopt tot 'MMC Rus')
2013: Europese lancering van de Outlander PHEV, een oplaadbare hybride crossover.
Mitsubishi Motors Europe neemt zijn intrek in een nieuwe maatschappelijke zetel in de buurt
van Maastricht.
Mitsubishi Motors vernieuwt met stijgende verkoop in Europa (106.712 exemplaren** of
+10%)
2014: Winstverwachting in Europa (boekjaar 2013).
Outlander PHEV gelanceerd in meeste markten (+15.000 bestellingen sinds lancering, op 1 februari)
* Productiestart van de Mitsubishi Outlander in september 2010 en van de Peugeot 4007 en Citroën C-Crosser, die zijn
afgeleid van de Outlander.
**34 markten / incl. L200
***

_________________
If you did'nt drive a Celeste, you did'nt live.

Just drive thil there is nothing left to drive in

graafie
Admin

Man Leeftijd : 27
Woonplaats : Zwolle

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

Mededeling aan onze leden

Bericht  graafie op wo 20 aug 2014, 22:10

Tav het 40 jarig bestaan.

Er kwamen berichten bij ons terecht over het informeren van Mitsubishi Nederland bij eigenaren/ clubs voor auto's.
Deze zouden dan op een show, feestavond te staan komen.

Wij ( Bert, Ruud, Eef & mijzelf ) hebben besloten geen auto's te leveren indien wij als eigenaren niet uitgenodigd worden.
Bert & Ruud schreef:Ik wil best mijn auto uitlenen als ik zelf word uitgenodigd
En uiteraard de garantie krijg dat de auto onbeschadigd terug komt.

Eef schreef:Als ik een auto uitleen wil ik erbij zijn, geen Eef dus geen auto.
Ik vind wel dat we een soort van waardering mogen krijgen omdat we de oudjes van Mitsubishi op de weg proberen te houden.


Henk schreef:We zijn al jaren bezig met de mooie Erfenis Van Mitsubishi.
We hebben tot nu toe ook geen enkele waardering of medewerking gekregen van Mitsubishi Nederland.
Ook wat mij betreft, geen auto als ik er zelf niet bij mag zijn



Ook zullen wij geen informatie verstrekken over Namen, Adressen of telefoon nummers van Leden.


Wij vinden dat Mitsubishi Indien men over Auto's wil beschikken van ons.
Dat men eerst duidelijk moet maken wat onze rol in de festiviteiten zijn.

Auto's leveren en in een hoekje toekijken is er niet bij.
Auto's leveren en helemaal niet aanwezig zijn is zo wie zo geen optie.

Indien er voor eigenaren een fatsoenlijke rol of toegang tot activiteiten wordt aangeboden.
Zullen wij het verzoek weer met elkaar overleggen.

zou er ook voor ons een goede rol zijn zullen wij jullie informeren.
Mocht je benaderd worden, onhou dan dat wij geen gegevens over jou verstrekt hebben !!!

Namens Henk, Bert, Ruud & Eef

_________________
If you did'nt drive a Celeste, you did'nt live.

Just drive thil there is nothing left to drive in

graafie
Admin

Man Leeftijd : 27
Woonplaats : Zwolle

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

Re: 40 Jaar Mitsubishi

Bericht  graafie op wo 08 okt 2014, 18:33

Deze Mail hebben verschillende mensen ontvangen :


Goedemorgen Allen,

George is zo aardig geweest jullie email adressen te geven in verband
met de viering van 40 jaar Mitsubishi in Nederland.
Ons agency werkt regelmatig voor Mitsubishi Nederland en Mitsubishi Europe.

In 1974 is Mitsubishi Motor Sales Nederland officieel opgericht. In
december 1974 zijn al enkele auto's afgeleverd.
In 1975 is de verkoop echt op gang gekomen.

Om dat te vieren willen we de dealers de mogelijkheid bieden hier
aandacht aan te besteden.
Een aantal dealers zou graag een aantal dagen (meestal vrijdag +
zaterdag) een aantal klassiekers in de showroom hebben om daarmee
bestaande en nieuwe klanten te wijzen op de historie van het merk
Mitsubishi. Daar omheen komt uiteraard de huidige line-up.

Aangezien jullie samen een fraaie en uitgebreide collectie
Mitsubishi-klassiekers zouden we graag jullie hulp inroepen.
Het is nadrukkelijk de bedoeling dat de klassiekers IN de showroom
staan, dus niet buiten in de regen en/of sneeuw. We streven naar 6 a 7
klassiekers per weekend.

We zouden natuurlijk graag auto's lenen die al redelijk in de buurt
staan van de betreffende dealers. Over 3 weken weten we welke dealers
allemaal mee doen.
Indien je de auto die wij zouden mogen lenen niet zelf wilt/kunt rijden
(alle kosten worden uiteraard vergoed!), dan verzorgt Mitsubishi
Nederland het transport via een auto-transporteur.

Zou je kunnen aangeven welke auto we eventueel kunnen lenen voor dit
evenement? En welke weekend je auto NIET beschikbaar is.

Hartelijke groet en hopelijk tot snel bij een van de dealers,




Ik heb hierop het volgende geantwoord :


> Gezien het geschetste beeld, dat wij als eigenaren auto's mogen uitlenen.
> En voor zover ik kan lezen, verder geen deel uitmaken van de festiviteiten.
> Bedank ik voor de eer.

> Deze beslissing is gebaseerd op het feit dat we net zoveel medewerking hebben gehad,
> van Mitsubishi Nederland in de Afgelopen Jaren als ze nu van mij krijgen.
> Mijn inzien heeft Mitsubishi Nederland geen enkele interesse voor zijn oude Erfgoed.
> En heeft Mitsubishi Nederland ook geen enkele Waardering of hulp getoond voor ons als Eigenaren.
> Alleen Als het ze uitkomt mag je weer opdraven en auto's afgeven.

> Verder zal ik ook geen enkele medewerking geven Tav. Adressen van Eigenaren van andere Klassiekers.
> Ik beroep mij op de privacy van deze leden.

> Laat Mitsubishi Nederland eerst maar eens zijn waardering tonen.

>  Henk de Graaf ( MCHC-ZWOLLE)


Reacties:


Eef schreef:mooie mail!!!
en zo is het.
gr Eef




Johnny schreef:Dat is rake tekst wat jij aanvoert en geen woord gelogen ! (heel goed)


Wordt je dus benaderd voor het uitlenen van je auto, dan loopt dat niet via onze club.
Je kunt natuurlijk wel zelf beslissen of je daaraan meewerkt.

Ter Info.
Er zijn enkele Dealers waar ik een hele goede relatie mee heb.
Zij hebben mij /ons in het verleden zeer goed geholpen met onderdelen, info of andere zaken.
Zou ik benaderd worden door z,n dealer dan krijgen zij van mij wel een auto.
Maar dat loopt dan rechtstreeks via mij en niet via een ander


Laatst aangepast door graafie op vr 17 okt 2014, 20:22; in totaal 1 keer bewerkt

_________________
If you did'nt drive a Celeste, you did'nt live.

Just drive thil there is nothing left to drive in

graafie
Admin

Man Leeftijd : 27
Woonplaats : Zwolle

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

Re: 40 Jaar Mitsubishi

Bericht  graafie op do 16 okt 2014, 23:11

Goedemiddag,

Wellicht is deze mail even vergeten.

U zou ons enorm helpen als we gebruik zouden mogen maken van uw auto.

Nog even ter verduidelijking:

--De auto's worden verzekerd tegen schade veroorzaakt door transport of tijdens de show
--De auto's worden achter afzetlint geplaatst, het publiek mag niet in de auto's zitten, noch aan de auto's komen. Tenzij u dat wenst uiteraard.
--Natuurlijk komt er een passend kado uw kant op
--Vervoer zal alleen door auto-transporteurs geschieden die ter zake kundig zijn op het gebied ook van klassieke auto's

Hartelijke groet


Hallo Henk

Deze mail kreeg ik vandaag, ik heb me bij jouw uitspraak aangesloten en doe het ook niet.
 
groeten Johnny

_________________
If you did'nt drive a Celeste, you did'nt live.

Just drive thil there is nothing left to drive in

graafie
Admin

Man Leeftijd : 27
Woonplaats : Zwolle

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

Re: 40 Jaar Mitsubishi

Bericht  graafie op vr 17 okt 2014, 22:25

Ik zat vandaag de laatste mail die ik van Jhonny kreeg nog eens na te lezen.

Wat mij opviel was deze regel.

--Natuurlijk komt er een passend kado uw kant op

Ik heb in de eerste mail hier niets over gelezen..... Suspect
Het wordt waarschijnlijk een beetje warm onder de voeten.

Waarschijnlijk door deze aankondiging.
Over 3 weken weten we welke dealers allemaal mee doen.

Dat is nu over 1,5 week.... Razz
Waarschijnlijk heeft hij meer dealers dan auto's.

_________________
If you did'nt drive a Celeste, you did'nt live.

Just drive thil there is nothing left to drive in

graafie
Admin

Man Leeftijd : 27
Woonplaats : Zwolle

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

Re: 40 Jaar Mitsubishi

Bericht  graafie op za 18 okt 2014, 21:57

Genoeg over het uitlenen van auto's..... Laughing

Natuurlijk zijn er ook leuke verhalen.... Van Dealers natuurlijk.


Autobedrijf Polderman , Lisse 

Het begon in een oude bollenschuur…


Het was oktober 1974. Bram Polderman zette in Lisse zijn handtekening onder een contract vol onzekerheid. Die krabbel maakte hem officieel dealer van Mitsubishi Motors, een toen nog onbekend merk uit Japan. Het bleek echter een juiste keuze. Veertig jaar later doet schoonzoon Frans van der Putten zijn verhaal als Mitsubishi-dealer van het eerste uur. 
‘Het begon allemaal in een oude bollenschuur in Lisse,’ vertelt Frans, één van de drie huidige eigenaren van Polderman Lisse. Hij leidt het bedrijf sinds 1992 samen met zijn schoonzus Carla van Aanholt-Polderman – de dochter van oprichter Bram Polderman. Sinds vorig jaar maakt Henkjan Klop het trio compleet. 

Autovak in het bloed





‘Mijn schoonvader was jarenlang monteur en werkplaatschef bij een dealerbedrijf en 1971 begon hij voor zichzelf – het autovak zat hem in zijn bloed. Toen Mitsubishi zich in 1974 aandiende, nam hij de gok: hij werd als een van de eersten in Nederland Mitsubishi-dealer.’ En dat bleek een gouden zet. De Lissenaren vielen massaal voor de Mitsubishi Lancer.
De verkoop ging zelfs zo goed, dat de oude bollenschuur te klein werd. Frans: ‘Polderman Lisse bouwde een groter pand aan de Heereweg, waar we nu nog steeds zitten. Later volgden uitbreidingen met een autowasstraat, een grotere showroom en een overdekt tankstation.’
Vrolijke gezichten
Na veertig jaar Mitsubishi-dealerschap staan de gezichten op vrolijk bij Polderman Lisse. Frans maakte alles mee met het merk; mindere tijden, maar zeker ook veel pieken. ‘Goed verkopende modellen als de Galant Turbodiesel, de Space Star, de Carisma en natuurlijk de Outlander PHEV zijn absolute hoogtepunten in ons bestaan als Mitsubishi-dealer.’
Uniek verhaal
Het succes van de Outlander PHEV dreunt nog steeds – in positieve zin – na in het bedrijf. ‘Vanaf het moment dat de prijzen eind 2012 bekend waren, was het een hectische tijd. Heel zakelijk Nederland stond op de stoep en bestelde ‘m uit de folder. We leverden er bijna negentig af in de laatste maanden van 2013. Écht een uniek verhaal.’
Frans denkt verder terug. ‘Ik herinner me een campagne rond de Carisma met André van Duin in de hoofdrol. Ze verkochten direct als warme broodjes. Een andere keer hadden we een inruilactie rond de laatste Carisma’s. Zo’n gekkenhuis heb ik nooit meer meegemaakt. Ze moesten weg en gingen weg.’

Magere jaren





Zoals gezegd was het niet alleen hosanna in Lisse. Vanaf 2005 maakte Polderman Lisse wat magere jaren mee. ‘Onze service, naamsbekendheid en enorme betrokkenheid van het tien man sterke personeel hebben ons in de loop der jaren veel vaste klanten opgeleverd. Dat sleepte ons ook in mindere tijden erdoorheen.’

Te goed…





Vol plezier kijkt Frans terug op de afgelopen veertig jaar Polderman Lisse. En hij heeft ook alle vertrouwen in de toekomst. Toch heeft hij als werkplaatsman nog een puntje van kritiek: ‘Eigenlijk zijn die Mitsubishi’s té goed… Ze gaan gewoon niet stuk.’

 



[*]
Autobedrijf Dijksman, Katwijk
Een klein museum in de showroom



Een Mitsubishi Lancer uit 1975, en een Galant uit hetzelfde jaar… In totaal staan er acht klassieke Mitsubishi’s in de moderne showroom van Autobedrijf Dijksman in Katwijk. Het is een klein automuseum, een herinnering aan de begintijd van Dijksman als Mitsubishi-dealer – inmiddels maar liefst veertig jaar geleden.
Ton Lammers (52), sinds 1992 eigenaar van Autobedrijf Dijksman, over de bijzondere verzameling: ‘Vanaf het moment dat Mitsubishi Motors naar Nederland kwam, zijn wij officieel Mitsubishi-dealer. Het was destijds natuurlijk best een risico om met zo’n onbekend merk in zee te gaan. Maar we zijn er heel trots op dat we die stap hebben gezet. Vandaar de oude Mitsubishi’s in onze showroom.’
Fiets- en bromfietshandel
In 1930 begon oprichter Tony Dijksman in de (brom)fietshandel. Daarna hield het Katwijkse bedrijf zich bezig met het repareren van auto’s en vrachtauto’s. In 1965 verwierf Dijksman het Ford-agentschap en in 1974 begon het autobedrijf met Mitsubishi. ‘De keuze om Mitsubishi-dealer te worden, was een belangrijke stap. Het merk vestigde zich direct in hoog tempo op de markt en was populair in Katwijk en omstreken’, zegt Ton.

Dertig stappen





Vanwege het succes van Mitsubishi moest Autobedrijf Dijksman al snel verhuizen naar een ruimere locatie. Het pandje aan de Sluisweg werd daarom ingeruild voor een plek op het industrieterrein aan de Lageweg in Katwijk. ‘En daar zitten we nog steeds. We hebben zeventien mensen in dienst en zijn inmiddels op twee locaties actief. Op twintig tot dertig stappen lopen van elkaar. De ene vestiging staat vol met occasions, de andere is de showroom en werkplaats.’

Dealer van het jaar





Ton overziet nog even de mooiste momenten in veertig jaar Mitsubishi-dealerschap. ‘De auto’s met volume zorgden hier voor de meeste blije gezichten. Denk aan de Galant diesel, de Carisma, de Space Star en – hoe kan het ook anders – de Outlander PHEV. Waar we ook heel blij mee zijn, is de titel Mitsubishi-dealer van het jaar die we drie keer gewonnen hebben.’

Nog nooit meegemaakt





De klapper met de Outlander PHEV kwam volgens Ton precies op het goede moment. ‘De periode 2010-2012 was een moeilijke periode. In de loop van 2013 begon de gekte rond de Outlander PHEV. Extra bijzonder, omdat het ook zo’n kostbare auto is. De laatste drie maanden van 2013 waren zó hectisch, dat heb ik nog nooit meegemaakt. We leverden er in die maanden 75 af.’

Een begrip in Katwijk





In 2014 is de sfeer bij Autobedrijf Dijksman opperbest. Ton: ‘Mitsubishi staat weer in bloei, de kwaliteit is supergoed en er zitten mooie modellen in de pijplijn. Wij zijn als bedrijf een begrip in Katwijk, met veel loyale klanten. En als je service goed is, doet de mond-tot-mondreclame in zo’n mooi dorp de rest.’


_________________
If you did'nt drive a Celeste, you did'nt live.

Just drive thil there is nothing left to drive in

graafie
Admin

Man Leeftijd : 27
Woonplaats : Zwolle

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

Re: 40 Jaar Mitsubishi

Bericht  graafie op di 03 feb 2015, 21:57

Graafie schreef:Dit Kwam ik tegen op een andere site



I haven't posted anything in a long time, but because I got the question to show some pictures of the Mitsubishi Classic Cars Tour that is currently happening in the Netherlands I post this. This Classic Cars Tour is a celebration of 40 years of Mitsubishi in the Netherlands. With this tour, a number of classic Mitsubishis is shown at a number of different dealership showrooms across the Netherlands:



As you can see, A and B already took place. Apart from that there was a Classic Cars Tour at the dealership Fase in Alphen aan den Rijn. My '83 Galant GLX was shown there. The cars where transported there at no charge for the owners by a professional vehicle transporting firm, which at that moment transported two (almost) new BMW's together with my Galant. Funny to see your classic Mitsubishi being cleaner and shining more than two BMW's with a price tag of over 100,000.- euro each:




Fase, Alphen a/d Rijn

I went to that dealership myself, together with a good friend (that took the next pictures). As it is off course a rare opportunity to see your own 31 year old car being shown in a dealership showroom. The cars shown at that dealership are: my '83 Galant, a '76 (Colt) Lancer, a '78 (Galant) Sapporo, an '81 Colt, a '78 Galant, an '84 Pajero and a '78 (Lancer) Celeste.




Polderman, Lisse

Unfortunately I haven't had the possibility to go to this dealership, as there where interesting Mitsubishi's shown from a few good friends of me. So these pictures are copied from the Facebook page of the dealership. The cars shown at that dealership are: a '76 Dodge Minica, a '78 Galant, a '78 (Galant) Sapporo, a '78 (Lancer) Celeste, a '84 Pajero, an '81 Colt, a '96 Eclipse Targa, a '97 RVR Hyper Sports Gear and a '76 (Colt) Lancer.




Auto van Zeist, Apeldoorn

At this weekend I couldn't go to the dealership either, the pictures are taken from the Facebook page of the (Dutch) Mitsubishi Owners Club. The cars shown at that dealership are: a '76 (Colt) Lancer, a '78 (Galant) Sapporo, a '77 Galant, an '81 Colt, an '82 (Galant) Sapporo, a '78 (Lancer) Celeste, an '84 Pajero and a '91 Sigma. The RVR should be displayed here as well, but for a reason unknown to me they didn't want the RVR in the showroom and placed it in the garage instead. When the owner of the RVR found out, he didn't want to take any part in the rest of the Classic Cars Tour, thereby excluding his '89 C77 Lancer 4X4 from participating the Classic Cars Tour. The text in the first picture says: "Legends from the past... ...inspiration for the present. 40 years in the Netherlands".



My Galant will be shown at the Preuninger dealership in Vlaardingen, which is a brand new dealership and will have it's grand opening together with the Classic Cars Tour. And my Galant will also be shown at the Auto Braber dealership in Ede. For people who are close to one of those three dealerships at the dates shown in the first picture, it is really worth taking a look there. I will update the topic when I see new pictures and when possible I will go to Vlaardingen and Ede personally.

_________________
If you did'nt drive a Celeste, you did'nt live.

Just drive thil there is nothing left to drive in

graafie
Admin

Man Leeftijd : 27
Woonplaats : Zwolle

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

25 Jaar Mitsubishi Celeste Hobby Club

Bericht  graafie op zo 26 apr 2015, 22:46




Een klein jubileum zonder ruchtbaarheid.

Dit jaar bestaat Mitsubishi 40 jaar en MCHC 25 jaar.

In 1990 zijn Erik.K, John.C, Maarten.L & ondergetekende deze Club Begonnen.
Een vrienden club met Mitsubishi Celeste.

De precisie datum is onderwijl ondergesneeuwd, maar ik weet dat het kort na de eerste opknapbeurt van de Zwarte Celeste was.
Deze heb ik in April 1981 gekocht, en in 1990 voor de eerste keer opgeknapt.

De club stelde toen niet meer voor dan een groepje gekken die met hun auto's vossenjachten ( 27MC) deden.
Tour ritten door de bossen, naar de auto rai , kroeg ritten en vooral maf doen.
Meerijden in de carnavals optocht, en in de politie bus op weg naar het buro.

Een bijzonder leuke tijd, waar ik nog graag aan terug denk.
Ook een hechte vrienden groep die tot 1996 heeft bestaan, met wisselende aanhang.

na 1996 begon de groep ( volwassen ) uit elkaar te vallen.
Relaties, werken en andere zaken namen te veel tijd in beslag.

Op dat moment was ik ook nog de enigste met daadwerkelijk een Celeste.


Lang heeft hij het volgehouden, maar in 2014 is deze trouwe vriend naar zijn rustplaats gegaan.
Met pijn in mijn hart... Sad en daarmee is de grondlegger van de club heengegaan

Vanaf 1998 is de MCHC in de huidige vorm ontstaan met forum , website en leden.
Nu in 2015 bestaat de club uit Eigenaren van diverse types Mitsubishi.

En is de Celeste Club door gebrek aan Celeste's meer een algemene club geworden.


Mitsubishi Celeste Hobby Club - 1990 - 2015

_________________
If you did'nt drive a Celeste, you did'nt live.

Just drive thil there is nothing left to drive in

graafie
Admin

Man Leeftijd : 27
Woonplaats : Zwolle

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

Re: 40 Jaar Mitsubishi

Bericht  Gesponsorde inhoud Vandaag om 18:17


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum