Celeste 2000GT ( Project )

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Celeste 2000GT ( Project )

Bericht  graafie op di 01 jan 2013, 18:19

De 48-RK-79.

Mitsubisi Celeste 2000GT kleur Rood.

Deze auto is en paar maanden geleden aangeboden door de oude eigenaar ( Dick. Woonpl. Houten )
Hij is lang eigenaar geweest, maar de wagen is stil komen te staan door motor problemen.

Hij wilde hem niet zo maar naar de sloop brengen en heeft contact met ons gezocht.
zij verhaal kwam in eerste instantie bij mij over dat het om een sloper ging.

* 5 jaar stilstaan en buiten.
* gaten in spatbrden.
* motor is kapot gelopen en in delen bij de auto.
De eerste foto's gaven ook niet echt de beste indruk.

De auto is in november naar zwolle gehaald, met de bedoeling hem te slopen.
Bij nadere inspectie was de body echter niet zo verkeerd.
De spatborden zijn dan wel gaar, en het plaatwerk eronder aangetast.
één zijde van de auto heeft door de regen ed ook laswerk.
Terwijl de andere zijde gaaf is, doordat deze zijde tegen een muur heeft gestaan.

De binnenzijde is best wel netjes, met kleine bekende zaken, zoals stoel bekleding.
al met al een redelijke auto met werk.

Remco was in november ook hier en heeft de auto ook bekeken.
Hij zag er wel wat in voor de winter en stelde voor met gebruikte onderdelen deze celeste rijklaar te maken.
Hij is op 31-12-2012 naar Eys vertrokken....wordt geupdate

Just drive thil there is nothing left to drive in
graafie
Admin

Man Leeftijd : 27

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

Re: Celeste 2000GT ( Project )

Bericht  graafie op zo 13 jan 2013, 23:37

Zoals beloofd de eerste vorderingen van het project.

Op 31 december kwam de Celeste om 14.00 uur binnen in Eys. We hebben hem direct van de trailer op de brug geduwd. Dat ging gemakkelijk, de remmen waren in ieder geval enigszins gangbaar.

Het eerste wat ik gedaan heb was de auto helemaal uitruimen. Zo kon ik een indruk krijgen van de staat van het interieur en van wat er nog van de originele motor te redden was. Gelukkig was het draaiend gedeelte met nog wat grote stukken in Zwolle achtergebleven.

De startmotor en afdekplaat achter het vliegwiel heb ik direct gemonteerd. Daarna was er nog wat tijd over om een globale indruk van de staat van de auto te krijgen. Er sprongen wat tranen in mijn ogen toen ik zag met hoeveel plamuur (en siliconenkit en andere rommel) de carrosserie was opgelapt. Van een (grote) afstand zag het er nochtans wel redelijk uit.

Na nieuwjaar was de eerste taak om de motor weer lopend te krijgen. In Zwolle hadden we een andere 4G52 motor erin getakeld, maar die moest nog worden opgebouwd en aangesloten. Deze motor hed ook al een zeer lange tijd gestaan en daardoor zaten de waterpomp en dynamo muurvast. De originele benzinepomp was ook geen beweging in te krijgen. De stroomverdeler hoefde enkel grondig schoongemaakt te worden. Hoe het met de carburateur gesteld was kon ik alleen maar raden. Na een paar avonden werk (telkens collega´s vragen om te helpen de auto op de brug te duwen), zaten alle componenten op de juiste plaats. Nadat de verdeler 180 graden verdraaid werd, startte de motor van de eerste keer! Hij loopt goed en maakt geen rare bijgeluiden. De benzinepomp lekt een beetje, maar behalve de fijnafstelling zijn er geen grote ingrepen nodig. De auto rijdt weer op eigen kracht de werkplaats in en uit!

Ik wil benadrukken dat het hier niet om een restauratie gaat. Dat woord durf ik bij geen enkele van mijn projecten te gebruiken. Het doel is om te zorgen dat de auto technisch in orde gaat zijn. Waar nodig zullen stukken gelast gaan worden om hem opnieuw gekeurd te gaan krijgen. En de auto zal er in ieder geval weer een beetje toonbaar moeten worden. En, voor de mensen die mij kennen is dat geen verassing, het resultaat moet zo origineel mogelijk zijn.

Geplande einddatum: voorjaar 2013, 19 mei?

uren reeds in het project: 20

Laatst aangepast door graafie op zo 24 feb 2013, 17:29; in totaal 1 keer bewerkt

graafie
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  BlueThunder op za 19 jan 2013, 18:20

Hoi Henk!

Je bent er al goed mee bezig geweest lees ik. Spijtig van al die kit en plamuur wel.
Welke motor heb je er dan in gelepeld? Die uit jouw rode of die uit de gesloopte rode komt?

Greetz
Sven
BlueThunder
Most wanted / Ervaring spreekt

Man Leeftijd : 36

Terug naar boven Go down

Bericht  graafie op za 19 jan 2013, 23:42

Blue_Thunderke schreef:Hoi Henk!

Je bent er al goed mee bezig geweest lees ik. Spijtig van al die kit en plamuur wel.
Welke motor heb je er dan in gelepeld? Die uit jouw rode of die uit de gesloopte rode komt?

Greetz
Sven

Herstel. Remco is goed bezig.. Razz
We hebben de motor van Jos erin gezet, en tot onze verbazing..... Shocked Hij loopt ook nog netjes.

graafie
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  BlueThunder op zo 20 jan 2013, 16:34

graafie schreef:
Blue_Thunderke schreef:Hoi Henk!

Greetz
Sven

Herstel. Remco is goed bezig.. Razz
We hebben de motor van Jos erin gezet, en tot onze verbazing..... Shocked Hij loopt ook nog netjes.

Ah, dat GSR blok dus? Nice! Het mag wel eens mee zitten e Henk Smile
BlueThunder
Most wanted / Ervaring spreekt

Man Leeftijd : 36

Terug naar boven Go down

Bericht  graafie op zo 24 feb 2013, 17:29

Eindelijk het volgende verslag over de voortgang van de werkzaamheden. Er is weer veel gedaan in de tussentijd.
De motor loopt als een zonnetje en start direct als je aan de sleutel draait. Zelfs bij 5 graden vorst en een dik pak sneeuw. De (oude) banden daarentegen zijn hopeloos, maar zouden toch al vervangen gaan worden. De lekkende benzinepomp is vervangen en de carburateur en ontsteking zijn goed afgesteld.

Ik heb een eerst lijst gemaakt met benodigde onderdelen voor de belangrijkste werkzaamheden, en ben daarmee naar `Mike´ in Zwolle gegaan. Hij kan dan wel een auto door`Paul´ laten bezorgen met zijn Mercedes met aanhanger, maar daar eindigen zijn taken toch niet mee. (Je zou bijna denken dat we in een televisieprogramma zijn beland.)

Over het technische gedeelte zal ik de volgende keer meer vertellen.

Daarna heb ik de carrosserie eens kritisch bekeken. Een aantal jaren geleden is de auto volledig overgespoten. MAAR..., eerst heeft een onverlaat nogal wat knoeiwerk verricht op het plaatwerk. De onderzijden van de voorschermen waren grotendeels weggeroest. Hij heeft daar wat (veel te dunne) losse plaatjes overheen gezet. Laswerk kun je het bijna niet noemen. Behandelen tegen roest was volgens hem niet nodig. Voor zover er nog oud plaatwerk was, is dat gewoon blijven zitten. Mijn verbazing was groot toen ik na wat speurwerk aan de linkerzijde de onderste bouten van het voorscherm tegenkwam. En ze gingen nog los ook! De achterzijde van de dorpels waren er al even slecht aan toe. Aan beide zijden waren vanaf de deur naar achter op de zelfde manier wat plaatjes vastgebakken. De puntlassen waren door roestwerking losgesprongen en de onderzijde stond gewoon open. Een andere kunstenaar (ik heb bijna respect voor hem gekregen) heeft langs de gehele onderzijde tot op 40cm hoogte, alles `strakgetrokken´ met een plaamuurlaag van ongeveer een centimeter dik. De linkerdorpel kwam redelijk intact van onder de plammur vandaan. De rechter dorpel was voor driekwart vergaan, daar zat vooraan onder de plamuur niets meer.

Ik had uit Zwolle het middenstuk van de dorpel meegekregen, afkomstig uit een Celeste die we eerder al gesloopt hadden. Wie wat bewaart..... Daar heb ik stukken uit kunnen gebruiken. De onderzijden van de achterschermen heb ik zelf moeten maken, evenals de onderzijde van de binnenschermen. De onderste stukken achter de achterwielen en die wielkastrand rechtsachter zijn (vanzelfsprekend) ook slecht, maar omdat die niet van belang zijn voor de keuring wacht ik daarmee tot op het laatst.

De volgende stap was de rechter chassisbalk die was doorgeroest van onder ter hoogte van de hulpdwarsbalk (achterzijde wielkast rechtsvoor, zeg maar onder de voeten van de bijrijder). Waarschijnlijk is de ellende hier begonnen door spatwater van het wiel. Het water kan niet weg een vreet zich naarbuiten, aan de ene kant naar de chassisbalk en aan de andere kant naar de dorpel achter het voorscherm.

Als dit gedeelte klaar is moeten de verstevigingsbalken van de binnenschermen aan de voorzijde nog (hieraan zitten de voorschermen geschroefd). Ik heb hiervoor 2 gebruikte binnenschermen klaarliggen, daar kan ik de benodigde stukken uitzagen. Intussen zal er nog wel wat meer narigheid opduiken, maar dat maakt de uitdaging alleen maar groter.

Ik heb in het verleden al het nodige laswerk verricht aan mijn Galant, maar met de Celeste heb ik al weer dingen bijgeleerd. Zoals een clublid me eens gezegd heeft toen ik hem om wat adviezen vroeg: Je moet er gewoon aan beginnen en als de auto klaar is, dan kun je lassen.

Geplande einddatum: voorjaar 2013; 19 Mei?

Uren reeds in het project: 88

graafie
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  graafie op zo 14 apr 2013, 21:50

Het begint nu langzaam ergens op te lijken. De lijst met laswerkzaamheden wordt steeds korter. Ik heb besloten om me te beperken tot het noodzakelijke laswerk voor de keuring aangezien binnenkort de Zwarte Galant ook weer gekeurd moet worden (en daar is ook nog wat werk aan).
Ik ben begonnen aan de hulpdwarsbalk rv. Deze verbindt de dorpel aan de voorzijde met de chassisbalk. Het was natuurlijk te verwachten dat deze allemaal aangetast waren door de roest, evenals de bodem aan de bijrijderskant.

Ik moest dus eerst drie andere delen repareren voordat ik eindelijk kon beginnen aan hetgeen ik eigenijk wilde doen.
Voordat ik kon beginnen met opbouwen moest eerst het slechte plaatwerk worden verwijderd. De haakse slijper moest weer flink aan de slag! Aan het einde van dit project zal die ook wel versleten zijn. Het blijft altijd weer een beetje intimiderend om grote stukken ontbrekend, uitgezaagd plaatwerk te zien. Om die reden werk ik nooit gelijktijdig op meerdere plaatsen. Ik probeer het een beetje als een puzzel te zien (met ontbrekende- en niet passende stukjes).

Wat ook goed helpt om gemotiveerd te blijven is om terwijl je met een langdurige klus bezig bent die voor je gevoel niet opschiet, even af te wisselen met een kleine klus waar je direct resultaat bij ziet.

Zo was een van de strips waarmee de benzinetank wordt bevestigd deels doorgeroest. Ik heb de strip losgemaakt en verstevigd door hem op een stuk plaat te leggen en aan weerskanten met griptangen vast te zetten. nu kon ik het verroeste stuk eruit slijpen (terwijl de verstevigingsplaat intact blijft). Vervolgens een nieuw stukje plaat op maat maken en er tussen leggen en vastlassen. Dan de versteviginsplaat wegnemen en de onderzijde lassen. Resultaat: één degelijke tankstrip die exact even lang is als voor de reparatie.
Terug naar de dwarsbalk. Ik heb eerst de chassisbalk onder handen genomen. Het te repareren geldeelte heb ik in vier segmenten verdeeld en hier één voor één plaatjes voor geknipt en gebogen. Op die manier kun je de oorspronkelijke vorm gemakkelijker volgen en krijg je een beter resultaat.

Aan de onderzijde is er een rand die naar onder uitsteekt. Deze rand bestaat uit meerdere lagen plaat die bij elkaar komen, zoals bijvoorbeeld ook bij de wielkastranden achter. Ik heb er bewust voor gezorgd dat deze rand veel verder uitsteekt dan zou moeten. Hierdoor is er veel meer ruimte om de verschillende lagen degelijk te kunnen lassen. Nadat het laswerk gedaan is, kan de rand eenvoudig de juiste vorm krijgen met behulp van de haakse slijper en een lamellenschijf.
Er was nog enige fantasie en pas- en meetwerk nodig om het ontbrekende einde van de binnendorpel te recontrueren. De reparatie van de vloer en constructie van de hulpdwarsbalk vormden daarna in verhouding geen heel grote uitdaging meer.

Het laatste grote laswerk kwam nu op de agenda; de wielkast links voor (ter hoogte van de accu) en de bovenste verstevigingsbalk waarop het voorscherm wordt vastgeschroefd.

Deze balk begint voor de A stijl en loopt door tot aan het frontpaneel achter de koplamp. De betreffende balk was al voor de helft vergaan en werd voornamelijk door plamuur en kit nog op de plaats gehouden.
Gelukkig had ik hiervoor een donorpaneel uit een overleden Celeste type 3. Zonder dit paneel zou de einddatum van het project enige maanden verschoven worden. Ik heb stukje bij beetje het oude paneel verwijderd en bepaald hoe groot het te vervangen deel moet worden. Een advies wat ik hierover kan geven: eerst 20 keer opmeten en dan 4 keer zagen. Als je ineens teveel materiaal weghaalt, dan kost dat zeker meer tijd!

Nadat het paneel op de plaats zat, kon aan de afwerking gewerkt worden; De veerpoothouder aan de balk bevestigen (er zal ook veilig mee gereden moeten kunnen worden), de afdekplaat bovenop overzetten, de houder van het remvloeistofreservoir weer terugzetten.

Nu blijven er nog een aantal overzichtelijke werkzaamheden over, zoals het r.voorscherm tijdelijk repareren (bij voorlopig een gebrek aan een vervangingsexemplaar), wat kleine reparaties en onderhoud.

Zoals ik aan het begin van dit verslag zei, het begint ergens op te lijken.

Geplande einddatum: 19 Mei
Uren reeds in het project: 151

graafie
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  graafie op ma 15 apr 2013, 23:06

Very Happy

Datum eerste toelating - 04-08-1977
Datum aanvang laatste tenaamstelling - 29-10-2012
Datum eerste afgifte Nederland - 04-08-1977

Vervaldatum APK - 15-04-2015.. cheers

graafie
Admin

Terug naar boven Go down

laswerk

Bericht  Ton op vr 26 apr 2013, 21:16

Er is al een hoop aan gebeurd.
Leuk is dit om te lezen, En dat er dan toch weer een Mitsubishi blijf bestaan.
Complimenten voor jullie.
Mvg Ton affraid
Ton
Celeste lover / Kenner

Man Leeftijd : 52

Terug naar boven Go down

Bericht  graafie op vr 26 apr 2013, 23:47

Ton schreef:Er is al een hoop aan gebeurd.
Leuk is dit om te lezen, En dat er dan toch weer een Mitsubishi blijf bestaan.
Complimenten voor jullie.
Mvg Ton affraid

Dank je Tom, al vind ik wel dat Remco de meeste lof verdient.
Om een beetje een verschil te laten zien, Foto's van Februari en April

graafie
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Berudus op ma 09 sep 2013, 22:49

Heel gaaf om te lezen over dit project inmiddels hebben we het resultaat gezien en dat ziet er al heel goed uit.
Remco je kunt nu toch al aardig lassen.
1 tip nog als je last probeer dan om niet te veel tegelijk te willen lassen telkens een klein stukje en dan weer aflaten koelen dan
vervormt het bijna niet .soms heb je daar engelen geduld voor nodig.

Goed gedaan Top
Groet Bert

Berudus
new members / jongelingen

Man Woonplaats : nieuwveen

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: