wegenbelastingvrijheid

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

wegenbelastingvrijheid

Bericht  mario delnoy op zo 04 nov 2012, 12:30

ik weet niet of dit de goede plek is maar ik vind het wel belangrijk.
voor de facebookmensen, kijk hier eens en join the club zou ik zeggen. hoe meer zielen hoe meer macht

https://www.facebook.com/wegenbelastingvrijheid.oldtimer

mario delnoy
new members / jongelingen

Man Woonplaats : puth

Terug naar boven Go down

Re: wegenbelastingvrijheid

Bericht  graafie op zo 04 nov 2012, 14:03

Op zich geen verkeerde topic.
Laten we hier eens reacties plaatsen die we op internet / kranten vinden.
Wel de Bron vermelden ivm Copyright.

Bron :Autonieuws •30 oktober 2012• Tekst: Bob Kroese
Slecht nieuws voor oltimerbezitters: de vrijstelling van wegenbelasting voor klassiekers komt te vervallen. Of dit ook voor bestaande gevallen geldt is nog niet duidelijk, maar het veelbesproken onderwerp staat helaas weer op de agenda.

Na het gerommel van de afgelopen jaren rondom eventuele afschaffing van de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers, staat het onderwerp opnieuw op de agenda. Een nieuwe regering betekent nieuwe ‘kansen’ voor de overheid om deze regeling te schrappen.

Helaas is er nog weinig bekend, behalve dan dat deze besparing wordt opgevoerd als ‘milieumaatregel’. De invoering zal waarschijnlijk plaatsvinden in 2014 dus volgend jaar worden de details uitgewerkt. Dan pas weten we of de maatregel ook voor alle bestaande gevallen zal gelden.

Indirecte aanleiding voor de afschaffing is het feit dat oldtimers steeds vaker worden ingezet als ‘eerste auto’. De aanvoer van deze auto’s komt uit Duitsland, waar met name oude dieselmodellen massaal van de hand worden gedaan omdat ze in veel Duitse steden niet meer welkom zijn. We zullen de ontwikkelingen nauwgezet volgen.

Nog een bericht van Bob Kroese:

Het regeerakkoord is duidelijk: de wegenbelastingvrijstelling voor oldtimers wordt opgeheven. De reacties op die maatregel zijn nóg duidelijker. Bovag spreekt van ‘een brug te ver’, klassiekerorganisatie KNAC noemt de maatregel ‘onevenredig zwaar’ en de ANWB vindt het ‘zeer onterecht’.

Nu in het regeerakkoord is opgenomen dat de vrijstelling van wegenbelasting voor oldtimers wordt opgeheven kan de ‘strijd om de klassieker’ opnieuw beginnen. Bovag, KNAC en de ANWB hebben in felle bewoordingen uitgehaald naar de overheid en stellen alternatieve plannen voor.

Bovag zegt dat deze maatregel bezitters van klassieke auto’s ‘onevenredig hard treft’. “Dit brengt het mobiele culturele erfgoed in gevaar”, aldus de brancheorganisatie in een persbericht. Bovag onderkent wel het probleem dat er steeds meer (vervuilende) oldtimers worden ingezet voor dagelijks gebruik en pleit daarom voor een systeem met een maximaal aantal gebruiksdagen voor een klassieke auto.

De ANWB komt met een soortgelijk plan, de bond ziet het liefst dat er een kilometerprijs wordt ingevoerd voor oldtimers. Zo wordt het voor ‘veelrijders’ minder interessant om klassiekers voor dagelijks gebruik in te zetten. Ook het opschuiven van de leeftijdsgrens is voor de bond een optie. Het volledig afschaffen van de vrijstellingregeling niet, de ANWB noemt het plan ‘zeer onterecht’.

De grootste klassiekerclub van Nederland, KNAC, is ‘verontwaardigd en bezorgd’ over het voornemen van de overheid om de MRB-vrijstelling af te schaffen. De club noemt de overheid in deze zelfs ‘onbetrouwbaar’ en is een petitie gestart om de regering te bewegen tot andere gedachten.


Laatst aangepast door graafie op vr 09 nov 2012, 10:28; in totaal 1 keer bewerkt

_________________
If you did'nt drive a Celeste, you did'nt live.

Just drive thil there is nothing left to drive in

graafie
Admin

Man Leeftijd : 27
Woonplaats : Zwolle

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

Re: wegenbelastingvrijheid

Bericht  BlueThunder op wo 07 nov 2012, 01:20

ik kwam dit juist tegen:

Bron de Telegraaf - door Theo Kuijpers
Actie KNAC tegen afschaffing motorrijtuigenbelasting groot succes door Theo Kuijpers
AMSTERDAM - Ruim 55.000 mensen hebben inmiddels de petitie van de KNAC ondertekend waarin wordt gevraagd de motorrijtuigenbelasting voor klassieke auto's niet af te schaffen.

De vele reacties van autoliefhebbers om de petitie te steunen, noemt directeur Peter Staal van de KNAC een kristalhelder signaal aan het nieuwe kabinet om het mobiele erfgoed te koesteren in plaats van te belasten. ,,In het grootste deel van Europa geldt de grens van 30 jaar voor auto's die in aanmerking komen voor belastingvrijstelling. De overkoepelende organisaties FIA en FIVA zetten zich in om deze leeftijdsgrens in geheel Europa te hanteren," aldus Peter Staal.


Vervuiling

Uit onderzoek blijkt volgens Staal dat bezitters van oldtimers slechts een beperkt aantal kilometers per jaar afleggen. De vervuiling door historische motorvoertuigen is in die zin dan ook beperkt. De KNAC gaat de petitie binnenkort aan een vertegenwoordiger van de politiek overhandigen. Tot en met donderdag 8 november kan de petitie nog worden ondersteund. Zie daar voor www.knac.nl.

Reacties zijn te lezen via de link
http://www.telegraaf.nl/autovisie/13156482/__Actie_KNAC_tegen_afschaffing_motorrijtuigenbelasting_groot_succes__.html



Laatst aangepast door graafie op wo 07 nov 2012, 10:49; in totaal 1 keer bewerkt (Reden van aanpassing : Aanvulling en naam ivm copyright)

BlueThunder
Most wanted / Ervaring spreekt

Man Leeftijd : 36
Woonplaats : Antwerpen

Terug naar boven Go down

Re: wegenbelastingvrijheid

Bericht  graafie op vr 09 nov 2012, 11:55

Bron : Dagblad van het NoordenZe gaan de Bovag, de Motorrijders Actie Groep (MAG), de Federatie van Historische Autobiel- en Motorfietsclubs (Fehac) en klassiekerverkopers veel te ver, de kabinetsplannen voor afschaffing van de vrijstelling van houderschapsbelasting voor oldtimers met ingang van 2014. "Het voornemen treft liefhebbers onnodig en het brengt het mobiele culturele erfgoed in gevaar", stelt de Bovag.

Deze organisatie vindt dat er een systeem van 'gebruikersdagen' (vroeger was er de zogeheten '60-dagen kaart') moet komen voor liefhebbers die af en toe een plezierritje maken. Het zou onredelijk zijn deze groep voor enkele uitstapjes de volle houderschapsbelasting te laten betalen. De Bovag is overigens wel voorstander van het tegengaan van oneigenlijk gebruik van de vrijstelling: het volgens haar milieubelastende dagelijks gebruik van jonge oldtimers door mensen die daarvoor geen wegenbelasting betalen.

De Fehac benadrukt echter dat de bijdrage van de doorgaans weinig gebruikte klassiekers aan de milieuverontreiniging bewijsbaar te verwaarlozen is. Afschaffing van de sinds 1994 bestaande vrijstelling zou de overheid ook veel minder opleveren dan de geschatte 130 miljoen euro per jaar. Zo worden in dat geval veel voertuigen geschorst en geëxporteerd en krijgt de omvangrijke oldtimereconomie zo'n stevige een knauw dat deze bedrijfstak veel minder in de schatkist laat vloeien. "Het behoud van oldtimers is niet alleen waardevol voor de liefhebbers maar ook voor de rest van Nederland", verklaart de Fehac.

De MAG is diep teleurgesteld: "Een schandalige maatregel. Dit is ordinaire inhaligheid van de overheid waarmee duizenden liefhebbers van klassieke motorfietsen worden gepakt " Oldtimerhandelaar Eelco Hofman uit Leek – hij heeft zo'n 150 voor dagelijks gebruik geschikte oude auto's in voorraad – vindt de aangekondigde plannen misselijkmakend. Het voorkomen van vervuiling is volgens hem een loos argument. Hij verdenkt de overheid ervan vooral de kas te willen spekken.

_________________
If you did'nt drive a Celeste, you did'nt live.

Just drive thil there is nothing left to drive in

graafie
Admin

Man Leeftijd : 27
Woonplaats : Zwolle

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

Re: wegenbelastingvrijheid

Bericht  graafie op vr 09 nov 2012, 12:01

De Storm over Afschaffing van de belasting vrijstelling Oldtimers is goed aangeslagen.
Lees voer Zat, maar wel met dezelfde opvatting.... Very Happy Zinloos

Bron : FehacOp maandag 29 oktober werd het regeerakkoord van Rutte 2 gepresenteerd. Ergens stond een regeltje "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieu-overwegingen afgeschaft.".
Helemaal achterin stond dat dit voornemen vanaf 2014 zo'n 150 miljoen euro per jaar moet opbrengen.

Als we tellen dat er zo'n 300.000 geregistreerde oldtimers in Nederland zijn, betekent dit gemiddeld 500 euro per oldtimer. Het lijkt er dus op dat men vanaf 2014 ALLE oldtimers weer gewoon de motorrijtuigenbelasting wil laten betalen.

Dit legt een bom onder de oldtimers en het rijdend erfgoed van de weg.

Vanaf dat moment heeft de telefoon amper stil gestaan en de E-mails stromen binnen. E-mails met vragen of het waar is, met suggesties en voorstellen tot akties. Berichten van bezorgde hobbyisten, die hun hobby zien verdwijnen, maar ook van ondernemers, die hun markt zien instorten.

Als eerste heeft de FEHAC een persbericht verspreid onder de clubs en relaties.

Ook heeft FEHAC besloten om iedereen te verwijzen naar de KNAC petitie zodat er één petitie over dit onderwerp aangeboden kan worden.

Het bestuur beraadt zich over vervolgstappen.

Het probleem wordt niet veroorzaakt door de hobby-oldtimer met zijn gering aantal kilometers. Dat weten we al lang. Kijk maar in de Vraagbaak/FAQ.

Het probleem zijn de oldtimers die dagelijks gebruikt worden. Eigenlijk de oude auto's van 1980-1986. Deze zijn zeer recent in grote aantallen geimporteerd en vallen op in het dagelijkse verkeer met het 3-letterige kentekennummer. Deze worden niet als oldtimer gebruikt, maar gewoon als dagelijkse auto met een daarbij horend hoog kilometrage. Omdat dit ook nog vaak diesels zijn (en die waren in die bouwjaren niet echt schoon) ontstaat hierdoor een milieuprobleem.

De gekozen oplossing gaat FEHAC echter veel te ver. Om zo'n 20.0000 auto's aan te pakken, neemt men gelijk de gehele oldtimerhobby (300.000 voertuigen) mee.
Zelfs oldtimer-motorfietsen en oldtimer-vrachtwagens zullen hierdoor getroffen worden. Terwijl deze geen oorzaak zijn van dit milieuprobleem.

FEHAC zet zich in voor het hobbymatig gebruik van de oldtimer.
Het dagelijks gebruik van een oldtimer moet zoveel mogelijk voorkomen worden (of men moet gewoon net als een dagelijkse auto betalen).


BOVAG tegen volledig afschaffen MRB-vrijstelling voor oldtimers / Bron : Bovag

De volledige afschaffing van de MRB-vrijstelling voor oldtimers zoals het regeerakkoord van VVD en PvdA wil, is voor BOVAG een brug te ver. ‘Het plan treft liefhebbers onnodig en het brengt het mobiele culturele erfgoed in gevaar. Bovendien is er een slimmer alternatief,’ zo stelt BOVAG.

Het is vanuit milieuoogpunt volgens BOVAG begrijpelijk dat de overheid kritisch kijkt naar de manier waarop de MRB-vrijstelling voor oldtimers nu wordt gebruikt. BOVAG: ‘De regeling is ooit in het leven geroepen om het mobiele erfgoed te beschermen, maar in de praktijk kopen veel automobilisten een (relatief jonge) oldtimer voor het dagelijks gebruik. Het scheelt immers flink in de portemonnee als je geen wegenbelasting hoeft te betalen. Er worden zelfs heel veel van dat soort MRB-vrije auto’s uit het buitenland gehaald, en die worden vrijwel zonder uitzondering voor dagelijks verkeer ingezet. Daar heeft de luchtkwaliteit, met name in steden, onder te lijden want die oudere auto’s stoten relatief veel schadelijke stoffen uit.’

De plannen van het kabinet om aan dit oneigenlijke gebruik van de vrijstelling een eind te maken, namelijk door de vrijstelling over de volle breedte af te schaffen, slaan in de ogen van BOVAG echter door. BOVA: ‘Ze leiden ertoe dat straks ook de liefhebber het volledige MRB bedrag moet betalen, terwijl hij slechts af en toe een plezierritje maakt. BOVAG pleit daarom voor een systeem van gebruikersdagen. De liefhebber mag maar een maximaal aantal dagen per jaar de weg op met de oldtimer om in aanmerking te komen voor de MRB-vrijstelling. Wie meer rijdt dan dat beperkte aantal dagen, is gewoon MRB verschuldigd. Hiermee ontmoedig je de import en het dagelijks gebruiken van deze relatief vervuilende auto’s. En je beschermt het mobiel erfgoed.’

_________________
If you did'nt drive a Celeste, you did'nt live.

Just drive thil there is nothing left to drive in

graafie
Admin

Man Leeftijd : 27
Woonplaats : Zwolle

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

Re: wegenbelastingvrijheid

Bericht  graafie op vr 09 nov 2012, 12:06

Bron : Blikopnieuws.nl - 'Kabinet wil hobbyauto alleen nog voor de rijken'

Bunnik - Onder de oldtimerliefhebbers is na de presentatie van het regeerakkoord paniek uitgebroken nu daarin staat te lezen dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers komt te vervallen.

Veel partijen, waaronder dus de VVD en PvdA, volgen dus het onlangs uitgebrachte rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Daarin wordt in een berekening aangegeven dat het Nederlandse Oldtimerpark 1 procent verantwoordelijk is voor de schadelijke emissies.

Oldtimerbezitter Van den Berg uit de Ronde Venen begrijpt niks van de politieke move. ''Wanneer partijen zich zo stellig zorgen maken om het milieu, moeten ze ons oldtimerliefhebbers maar eens uitleggen waarom men onlangs de maximum snelheid op vele wegen heeft opgeschroefd naar 130 kilometer per uur. Alleen al hierdoor neemt de CO2-uitstoot met 2,5% per jaar toe. Dit komt neer op 1 miljoen ton (1.000.000 x 100.000 kg) broeikasgas per jaar extra. Dat is meer dan tot nu 'bespaard' werd door de aanschaf van schone auto's te stimuleren''.


Economisch
Uit een onderzoek van het FIVA, de overkoepelende Fédération Internationale des Véhicules Anciens, blijkt er alleen al in ons land voor 120 miljoen euro per jaar wordt uitgegeven ten behoeve van het klassieke voertuig. Daarnaast zijn er zo'n 400 ondernemingen in ons land die actief zijn in deze sector.

- Zij bieden directe werkgelegenheid voor ruim 1.400 mensen
- 47% van de bedrijven bestaat uit eenmanszaken
- 76% van deze bedrijven bestaan langer dan 10 jaar
- 17% van de medewerkers van deze bedrijven is jonger dan 25 jaar en 67% van de
ondernemers geven aan problemen te hebben met de invulling van vacatures

Naast de direct bij het klassieke voertuig betrokken ondernemers heeft ook de toeristische sector veel belang bij deze branche. Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat de bezitters van klassieke voertuigen vaak op pad gaan. Er worden daarbij zowel dagtrips als meerdaagse tochten gemaakt.

De belangrijkste uitkomsten uit het onderzoek zijn hierna opgenomen.
- Klassieke bezitters zijn goed voor jaarlijks 230.000 overnachtingen (in heel Europa 2.7 miljoen) waarvan 114.000 binnen Nederland


Rijden haast geen kilometers
Opvallend is het laag aantal gereden kilometers (1.894 kilometers) dat met een klassiek voertuig in Nederland wordt afgelegd. Nog opvallender is dat een groot deel van de voertuigen in Nederland in het geheel geen kilometers maakt. In zowel Nederland als de rest van Europa wordt met bijna de helft van de voertuigen minder dan 500 kilometer per jaar afgelegd. Van de verzekeraar mag met een oldtimer ook maar een beperkt aantal kilometers per jaar rijden. Daarbij komt dat je van de verzekeraar verplicht bent een tweede auto naast je oldtimer te hebben waarmee je de meeste kilometers maakt.

Nog onduidelijk
Het is op dit moment nog onduidelijk hoe de regeling tot afschaffing vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers vorm zal krijgen. Belangenorganisaties, waaronder de FEHAC (Fereratie Historische Automobiel- en Motorfietsclub) hoopt dat het kabinet de regeling voor het huidige oldtimerwagenpark in stand houd om ernstige economische schade zoals hierboven omschreven enigszins te beperken.


Wanneer het kabinet wel overgaat tot het heffen van de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers verwacht de FEHAC dat de verwachte inkomsten voor het kabinet wel eens flink kunnen gaan tegenvallen. Volgens woordvoerder Bert Pronk van het FEHAC zullen veel oldtimerbezitters hun auto noodgedwongen gaan exporteren, richting de schroot brengen of voor lange tijd gaan schorsen.

_________________
If you did'nt drive a Celeste, you did'nt live.

Just drive thil there is nothing left to drive in

graafie
Admin

Man Leeftijd : 27
Woonplaats : Zwolle

http://mitsubishicelestehobbyclub.jimdo.com/

Terug naar boven Go down

Re: wegenbelastingvrijheid

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum